ALGEMENE VOORWAARDEN

Algemene voorwaarden TopFit Drunen

Deze Algemene Leveringsvoorwaarden van NL Actief zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in

het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal Economische Raad.


Algemene voorwaarden TopFit Drunen (aangepast per 1 januari 2018)


Artikel 1 Definities

De Ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NL Actief een Overeenkomst sluit betreffende

Fitness.

De Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die een

Overeenkomst aangaat met betrekking tot Fitness

Fitness: een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit gerichte dienst.

De

Overeenkomst: Overeenkomst tussen de Ondernemer en de Consument ter zake van Fitness.

Schriftelijk: onder schriftelijk wordt verstaan fysiek (papier)


Artikel 2 Toepasselijkheid

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle Overeenkomsten

betreffende Fitness, die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.


Artikel 3 Het aanbod

1. De Ondernemer brengt het aanbod Schriftelijk of elektronisch uit. Het aanbod is van kracht gedurende een door de

Ondernemer aangegeven termijn. Als de Ondernemer geen termijn voor de aanvaarding heeft gesteld, blijft het

aanbod gedurende twee weken na dagtekening van kracht.

2. Het aanbod omvat ten minste:

- de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 5;

- de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;

- de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;

- de kosten voor het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij een eerdere opzegging op grond van artikel 6. Uit

het aanbod blijkt duidelijk of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;

- op welk moment de Ondernemer de kosten op grond van artikel 7 jaarlijks kan verhogen;

- de wijze van betaling en de betalingstermijn;

- de periode van de Overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn of, in geval van een strippenkaart, de

geldigheidsduur en;

- het (huishoudelijk) reglement.

3. De omschrijving van het aanbod moet toereikend zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de

Consument mogelijk te maken.

4. Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden Schriftelijk ter hand gesteld, op zo’n manier dat de Consument

daarvan kennis heeft kunnen nemen en ze heeft kunnen bewaren.


Artikel 4 De Overeenkomst

De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de Consument. De Overeenkomst is strikt

persoonlijk.


Artikel 5 Bedenktijd

1. Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeenkomst, heeft de Consument de

mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Dit herroepingsrecht eindigt op het moment dat de

Consument eerder gebruik maakt van de fitnessfaciliteiten.

2. Voor Overeenkomsten die op afstand zijn gesloten (zoals via de website van de Ondernemer) geldt een bedenktijd

van veertien kalenderdagen. De Consument heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst

kosteloos te herroepen. Als de Consument, op eigen verzoek, tijdens de bedenktijd gebruik maakt van de diensten

van de Ondernemer en hij maakt vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige vergoeding

verschuldigd voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt van de diensten van de Ondernemer.


Artikel 6 Duur en beëindiging

1. De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:

- een Overeenkomst van 3 maanden of minder en;

- een Overeenkomst van langere duur.

Als de Consument een overeenkomst voor 1 jaar of korter wil opzeggen, dan moet hij dit – tenzij anders

overeengekomen – doen tegen het einde van de abonnementsduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 1

maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als de Consument niet tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na

de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd door. De Consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd te

allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.

2. Als de Overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de

mogelijkheid de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander

conform lid 4 van dit artikel.

3. De Consument mag de Overeenkomst gedurende de looptijd opzeggen als:

- de Consument schriftelijk aantoonbaar een ander woonadres krijgt en het - als gevolg van de toegenomen reistijd -

voor de Consument niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. Als een andere vestiging van

de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe

woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake. TopFit hanteert hiervoor een straal van 25 kilometer

gemeten vanaf het woonadres naar het adres van TopFit.

- het voor de Consument als gevolg van een, op het moment van opzegging, aantoonbare blessure of ziekte volledig

onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de

fitnessactiviteiten. Dit dient aangetoond te worden door middel van een doktersverklaring.

De opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de

maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. In geval van een opzegging op grond van een aantoonbare

blessure en/of ziekte, vangt de opzegtermijn aan op het moment van opzegging onder gelijktijdige overlegging van de

bescheiden (verklaring arts of andere erkende specialist) waaruit ten minste blijkt dat Consument door een blessure

en/of ziekte niet in staat is te sporten.

4. De Consument moet de Overeenkomst Schriftelijk opzeggen. Hiervoor dient er een uitschrijfformulier te worden

ingevuld bij TopFit Drunen. Na ondertekening door de clubmanager zal de uitschrijving in behandeling worden

genomen en ontvangt de consument hier desgewenst een bevestiging van.

5. Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken

abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende

aantoonbare abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.

6. Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de

Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als

gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractperiode aansluitend verlengd met deze periode

zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht. Dit laat onverlet dat

Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij Consument.

7. De Ondernemer mag de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang opzeggen indien:

- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke)

reglement schendt, tenzij de schending een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;

- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens een contractant van de

Ondernemer.

De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen niet terug. Dit staat los van de eventuele

verplichting van Consument tot vergoeding van de aan hem verwijtbare schade.

8. Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk

met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in

dat geval terug.


Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen

1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.

2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend.

3. Een keer per jaar, per 1 januari, mogen wij onze tarieven verhogen met maximaal 5%. Indien wij daarvan gebruik

maken, geeft dat geen recht de overeenkomst te beëindigen, tenzij de tariefsverhoging binnen drie maanden na het

sluiten van de overeenkomst plaatsvindt, of hoger is dan 5%. Tariefsaanpassingen vanwege overheidsmaatregelen

kunnen onmiddellijk worden doorgevoerd ongeacht de hoogte en geven geen recht op ontbinding..

4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het CBS prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw verhoging.


Artikel 8 Verplichtingen van de Ondernemer

1. De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten beantwoorden aan de Overeenkomst.

2. De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste onderhoud.

3. Indien de Ondernemer gebruik maakt van de diensten van instructeurs en/of begeleiders, staat hij er voor in dat de

instructeurs en/of begeleiders over voldoende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht.

4. De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig zijn.

5. De Ondernemer zal zich houden aan het kwaliteitsprotocol van NL Actief, te weten: ‘NL Actief certificering’

waaronder ook het dopingconvenant.

6. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan of vermissing van eigendommen van

Consumenten.


Artikel 9 Verplichtingen van de Consument

1. De Consument houdt zich aan de door de Ondernemer gegeven instructies en het (huishoudelijk) reglement.

2. De Consument dient een medische contra-indicatie voor Fitness te melden aan de Ondernemer.

3. De Consument dient de aanwijzingen van de Ondernemer c.q. de door hem aangestelde medewerkers op te

volgen. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten, waarmee de Consument

niet bekend is. Indien de Consument niet bekend is met een of meerdere apparaten of faciliteiten, dan dient hij dit aan

de Ondernemer kenbaar te maken, zodat de Ondernemer uitleg kan geven.

4. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en faciliteiten, indien hij onder invloed is

van drank, drugs, medicijnen of als doping aangeduide middelen.

5. Het is de Consument niet toegestaan te roken in de door de Ondernemer beschikbaar gestelde fitnessruimtes.

6. De Consument dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig

schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer mede te delen.


Artikel 10 Tussentijdse wijzigingen

1. De Ondernemer kan tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden faciliteiten, lesroosters, programma’s

en openingstijden. De Ondernemer zal de voorgenomen wijzigingen tijdig aankondigen. Uitval van programma’s door

ziekte en/of overmacht is hier van uitgesloten. In deze gevallen zal de ondernemer naar een passende oplossing

zoeken.


Artikel 11 Bewijs van deelname

1. Na betaling van het verschuldigde bedrag en op vertoon van geldige legitimatie, ontvangt de Consument een

clubpas. Deze clubpas wordt bij binnenkomst gebruikt voor registratie van het bezoek.

2. Indien de clubpas verloren is gegaan of is beschadigd, dan kan een nieuw exempaar worden aangevraagd. Een

Ondernemer is gerechtigd hiervoor redelijke kosten in rekening te brengen.


Artikel 12 Betaling

1. De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is

overeengekomen. Indien bij automatische incasso onterecht wordt gestorneerd zullen de administratieve kosten

worden doorberekend aan de klant. TopFit hanteert hiervoor een bedrag van €2,50 per stornering.

2. Bij niet tijdige betaling is de Consument in verzuim nadat hij daar door de Ondernemer schriftelijk of telefonisch op

is gewezen en alsnog de mogelijkheid heeft gekregen het nog verschuldigde bedrag binnen 2 weken te voldoen.

3. Na het verstrijken van de nieuwe betalingsdatum is de Ondernemer gerechtigd om wettelijke rente en

buitengerechtelijke kosten op grond van artikel 6:96 lid 2 onder c en lid 5 BW in rekening te brengen. Voorts is de

Ondernemer bevoegd om de Consument de toegang tot de fitnessfaciliteiten te weigeren. Ook kunnen we de

overeenkomst met directe ingang beëindigen. Op dat moment ben je alle lidmaatschapsgelden verschuldigd die

zouden moeten worden voldaan gedurende de looptijd van de overeenkomst plus de incassokosten die in rekening

worden gebracht.


Artikel 13 Aansprakelijkheid

1. De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare

tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico

van de Ondernemer komt. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade aan of vermissing van eigendommen,

tenzij er hierover afwijkende afspraken zijn gemaakt of indien er sprake is onrechtmatig handelen van Ondernemer.

2. De Ondernemer zal zich afdoende verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s. De dekking van deze verzekering

bedraagt minimaal €1.000.000 per geval. De aansprakelijkheid van de Ondernemer is beperkt tot het verzekerd

bedrag, vermeerderd met het eigen risico.

3. De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare

tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico

van de Consument komt.


Artikel 14 Klachten

1. De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt zijn klachten

overeenkomstig deze procedure.

2. De Consument dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst zo snel mogelijk - doch uiterlijk binnen vier

weken nadat de Consument de gebreken heeft geconstateerd - bij de Ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van

hem verwacht kan worden. Deze klachten dienen volledig, duidelijk omschreven en voorzien van eventuele

bewijsmiddelen te zijn.

3. Het niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten ter zake verliest.

4. De Ondernemer beantwoordt de door de Consument bij hem ingediende klachten zo snel mogelijk – doch uiterlijk

binnen vier weken - gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd

vraagt, antwoordt de Ondernemer per omgaande met een bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn

waarbinnen de Consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.

5. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de

geschillenregeling.


Artikel 15 Geschillencommissie

1. Geschillen tussen de Ondernemer en de Consument die betrekking hebben op:

- de totstandkoming van de Overeenkomst of,

- de uitvoering van de Overeenkomst, kunnen zowel door de Consument als door de Ondernemer aanhangig worden

gemaakt bij de Geschillencommissie Sport en Beweging, Bordewijklaan 46, 2509 LP Den Haag

(www.degeschillencommissie.nl).

2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, als de Consument zijn klacht

eerst volledig en duidelijk omschreven overeenkomstig Artikel 14 bij de Ondernemer heeft ingediend.

3. Een geschil dient uiterlijk binnen 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer

indiende bij de geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt. Het geschil wordt schriftelijk aanhangig gemaakt

onder vermelding van de naam van de Consument en de Ondernemer, een duidelijke en volledige omschrijving van

het geschil en overlegging van eventuele bewijsmiddelen.

4. Wanneer de Consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de Ondernemer aan deze keuze

gebonden. Als de Ondernemer een geschil aan de Geschillencommissie wil voorleggen, moet hij de Consument

vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te

kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig

te maken.

5. Geschillen die betrekking hebben op de niet-betaling van het abonnementsgeld en waaraan geen inhoudelijke

klacht ten grondslag ligt, of betrekking hebben op dood, lichamelijk letsel of ziekte worden bij uitsluiting van

Geschillencommissie beslecht door de rechter.

6. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende

reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van

een geschil is een vergoeding verschuldigd.

7. De commissie doet uitspraak bij wijze van bindend advies. De uitspraak is bindend voor beide partijen. Vernietiging

van het bindend advies kan uitsluitend plaatsvinden door het advies binnen twee maanden na de verzending van het

advies aan de rechter voor te leggen. De rechter kan het bindend advies alleen vernietigen indien de uitspraak in

verband met de inhoud of wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid

en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.


Artikel 16 Nakomingsgarantie

1. NL Actief staat garant voor de nakoming van het bindend advies tenzij een van de partijen het bindend advies

binnen twee maanden na de verzending hiervan ter toetsing aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling herleeft,

indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van

gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van € 10.000,- per bindend advies wordt dit bedrag door NL Actief aan

de consument uitgekeerd onder de voorwaarde dat de consument tegelijkertijd met honorering van het beroep op de

nakomingsgarantie zijn vordering uit hoofde van het bindend advies ter hoogte van het uitgekeerde bedrag cedeert

aan NL Actief. Bij bedragen groter dan € 10.000,- per bindend advies, wordt de consument een bedrag van € 10.000,-

uitgekeerd. Voor het meerdere heeft NL Actief een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het

bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering

aan NL Actief over te dragen, waarna deze organisatie op eigen naam en op kosten van NL Actief de betaling

daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument of de consument wordt aangeboden dat NL Actief in

naam van de consument en op kosten van NL Actief de (buitengerechtelijke) incassoprocedure zal voeren, een en

ander ter keuze van NL Actief.

2. NL Actief verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door de Geschillencommissie Sport en

Beweging op zitting is behandeld, en op deze zitting in het geschil een eindbeslissing is gewezen, van één van de

volgende situaties sprake is:

- aan de Ondernemer is surseance van betaling verleend;

- de Ondernemer is failliet verklaard;

- de bedrijfsactiviteiten van de Ondernemer zijn feitelijk beëindigd.

Bepalend voor deze situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een

eerdere datum, waarvan NL Actief aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.


Artikel 17 Wijzigingsbeding

NL Actief is gerechtigd de algemene leveringsvoorwaarden, in overleg met de Consumentenbond, te wijzigen of aan

te vullen. Bij wijzigingen wordt de Consument op voorhand te kennen gegeven waar deze op ziet en wordt hij in de

gelegenheid gesteld de Overeenkomst te ontbinden conform artikel 6:237 onder c BW. De Ondernemer informeert de

Consument minimaal twee maanden van tevoren over de gewijzigde voorwaarden en de ingangsdatum daarvan. Als

de Consument de overeenkomst wil opzeggen naar aanleiding van de wijziging, dan moet hij dit minimaal een maand

voor de ingangsdatum doen. De opzegging gaat een maand na ontvangst van de opzegging door de Ondernemer in.


Artikel 18 Toepasselijk recht

Op alle Overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard is Nederlands recht van toepassing

tenzij op basis van dwingend recht anders wordt bepaald.

Share by: