Deze Algemene Leveringsvoorwaarden van NL Actief zijn tot stand gekomen in overleg met de Consumentenbond in
het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de Sociaal Economische Raad.
Algemene voorwaarden TopFit Drunen (aangepast per 1 januari 2018)
Artikel 1 Definities
De Ondernemer: natuurlijke of rechtspersoon die als lid van NL Actief een Overeenkomst sluit betreffende
Fitness.
De Consument: natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en die een
Overeenkomst aangaat met betrekking tot Fitness
Fitness: een op lichamelijke en/of geestelijke activiteit gerichte dienst.
De
Overeenkomst: Overeenkomst tussen de Ondernemer en de Consument ter zake van Fitness.
Schriftelijk: onder schriftelijk wordt verstaan fysiek (papier)
Artikel 2 Toepasselijkheid
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op de totstandkoming en uitvoering van alle Overeenkomsten
betreffende Fitness, die tussen de Ondernemer en de Consument worden gesloten.
Artikel 3 Het aanbod
1. De Ondernemer brengt het aanbod Schriftelijk of elektronisch uit. Het aanbod is van kracht gedurende een door de
Ondernemer aangegeven termijn. Als de Ondernemer geen termijn voor de aanvaarding heeft gesteld, blijft het
aanbod gedurende twee weken na dagtekening van kracht.
2. Het aanbod omvat ten minste:
- de bedenktijd, zoals bedoeld in artikel 5;
- de faciliteiten en begeleiding waarvan gebruik gemaakt kan worden;
- de dagen en tijden waarop er gebruik gemaakt kan worden van de faciliteiten;
- de kosten voor het abonnement en de gevolgen voor de kosten bij een eerdere opzegging op grond van artikel 6. Uit
het aanbod blijkt duidelijk of het gaat om periodieke kosten of eenmalige kosten;
- op welk moment de Ondernemer de kosten op grond van artikel 7 jaarlijks kan verhogen;
- de wijze van betaling en de betalingstermijn;
- de periode van de Overeenkomst en de daarbij behorende opzegtermijn of, in geval van een strippenkaart, de
geldigheidsduur en;
- het (huishoudelijk) reglement.
3. De omschrijving van het aanbod moet toereikend zijn om een goede beoordeling van het aanbod door de
Consument mogelijk te maken.
4. Bij het aanbod worden de algemene voorwaarden Schriftelijk ter hand gesteld, op zo’n manier dat de Consument
daarvan kennis heeft kunnen nemen en ze heeft kunnen bewaren.
Artikel 4 De Overeenkomst
De Overeenkomst komt tot stand door aanvaarding van het aanbod door de Consument. De Overeenkomst is strikt
persoonlijk.
Artikel 5 Bedenktijd
1. Gedurende een bedenktijd van een week na ondertekening van de Overeenkomst, heeft de Consument de
mogelijkheid om de Overeenkomst kosteloos te herroepen. Dit herroepingsrecht eindigt op het moment dat de
Consument eerder gebruik maakt van de fitnessfaciliteiten.
2. Voor Overeenkomsten die op afstand zijn gesloten (zoals via de website van de Ondernemer) geldt een bedenktijd
van veertien kalenderdagen. De Consument heeft gedurende die termijn de mogelijkheid om de Overeenkomst
kosteloos te herroepen. Als de Consument, op eigen verzoek, tijdens de bedenktijd gebruik maakt van de diensten
van de Ondernemer en hij maakt vervolgens gebruik van zijn herroepingsrecht, dan is hij een evenredige vergoeding
verschuldigd voor de periode waarin hij gebruik heeft gemaakt van de diensten van de Ondernemer.
Artikel 6 Duur en beëindiging
1. De Ondernemer biedt de Consument ten minste de keuze uit:
- een Overeenkomst van 3 maanden of minder en;
- een Overeenkomst van langere duur.
Als de Consument een overeenkomst voor 1 jaar of korter wil opzeggen, dan moet hij dit – tenzij anders
overeengekomen – doen tegen het einde van de abonnementsduur, met inachtneming van een opzegtermijn van 1
maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. Als de Consument niet tijdig opzegt, dan loopt de Overeenkomst na
de overeengekomen periode voor onbepaalde tijd door. De Consument kan een overeenkomst voor onbepaalde tijd te
allen tijde opzeggen, met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel.
2. Als de Overeenkomst wordt gesloten voor een langere duur dan 1 jaar, dan heeft de Consument na 1 jaar de
mogelijkheid de Overeenkomst op te zeggen met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand, een en ander
conform lid 4 van dit artikel.
3. De Consument mag de Overeenkomst gedurende de looptijd opzeggen als:
- de Consument schriftelijk aantoonbaar een ander woonadres krijgt en het - als gevolg van de toegenomen reistijd -
voor de Consument niet meer mogelijk is om gebruik te maken van de fitnessactiviteiten. Als een andere vestiging van
de betreffende onderneming met gelijkwaardige voorziening en serviceniveau op redelijke reistijd van de nieuwe
woonplaats is gelegen, dan is van deze situatie geen sprake. TopFit hanteert hiervoor een straal van 25 kilometer
gemeten vanaf het woonadres naar het adres van TopFit.
- het voor de Consument als gevolg van een, op het moment van opzegging, aantoonbare blessure of ziekte volledig
onmogelijk is geworden om gedurende de rest van de abonnementsperiode gebruik te maken van de
fitnessactiviteiten. Dit dient aangetoond te worden door middel van een doktersverklaring.
De opzegging dient te geschieden met inachtneming van de opzegtermijn van 1 maand tegen het einde van de
maand, een en ander conform lid 4 van dit artikel. In geval van een opzegging op grond van een aantoonbare
blessure en/of ziekte, vangt de opzegtermijn aan op het moment van opzegging onder gelijktijdige overlegging van de
bescheiden (verklaring arts of andere erkende specialist) waaruit ten minste blijkt dat Consument door een blessure
en/of ziekte niet in staat is te sporten.
4. De Consument moet de Overeenkomst Schriftelijk opzeggen. Hiervoor dient er een uitschrijfformulier te worden
ingevuld bij TopFit Drunen. Na ondertekening door de clubmanager zal de uitschrijving in behandeling worden
genomen en ontvangt de consument hier desgewenst een bevestiging van.
5. Bij een opzegging als bedoeld in lid 2 en lid 3 is de Ondernemer gerechtigd om de bijdrage over de verstreken
abonnementsperiode te herberekenen op basis van de daadwerkelijk afgenomen periode en de daarbij behorende
aantoonbare abonnementsbijdrage en/of inschrijfgeld.
6. Naast de opzegmogelijkheid als bedoeld in lid 3 bestaat er voor de Consument een bevriezingsmogelijkheid. Als de
Consument gedurende een periode van langer dan één maand geen gebruik kan maken van de fitnessactiviteiten als
gevolg van een aantoonbare blessure of ziekte, dan wordt de contractperiode aansluitend verlengd met deze periode
zonder dat er over deze periode extra abonnementskosten in rekening worden gebracht. Dit laat onverlet dat
Ondernemer gerechtigd is hiervoor redelijke administratiekosten in rekening te brengen bij Consument.
7. De Ondernemer mag de Overeenkomst tussentijds en met onmiddellijke ingang opzeggen indien:
- de Consument een of meerdere bepalingen van deze voorwaarden of van het toepasselijke (huishoudelijke)
reglement schendt, tenzij de schending een tussentijdse beëindiging niet rechtvaardigt of;
- de Consument zich onrechtmatig heeft gedragen jegens de Ondernemer of jegens een contractant van de
Ondernemer.
De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in deze gevallen niet terug. Dit staat los van de eventuele
verplichting van Consument tot vergoeding van de aan hem verwijtbare schade.
8. Indien de Ondernemer zijn onderneming beëindigt, dan is tussentijdse opzegging door de Ondernemer mogelijk
met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand. De Ondernemer betaalt het resterende abonnementsgeld in
dat geval terug.
Artikel 7 Prijs en prijswijzigingen
1. Het abonnementsgeld wordt voorafgaand aan het sluiten van de overeenkomst overeengekomen.
2. De Ondernemer maakt eventuele prijsverhogingen 4 weken voorafgaand genoegzaam bekend.
3. Een keer per jaar, per 1 januari, mogen wij onze tarieven verhogen met maximaal 5%. Indien wij daarvan gebruik
maken, geeft dat geen recht de overeenkomst te beëindigen, tenzij de tariefsverhoging binnen drie maanden na het
sluiten van de overeenkomst plaatsvindt, of hoger is dan 5%. Tariefsaanpassingen vanwege overheidsmaatregelen
kunnen onmiddellijk worden doorgevoerd ongeacht de hoogte en geven geen recht op ontbinding..
4. De mogelijkheid tot ontbinding uit lid 3 is niet van toepassing op prijsaanpassingen op basis van het CBS prijsindexcijfer voor gezinsconsumpties of op prijsaanpassingen die direct voortvloeien uit de wet, zoals een btw verhoging.
Artikel 8 Verplichtingen van de Ondernemer
1. De Ondernemer staat ervoor in dat de faciliteiten en geleverde diensten beantwoorden aan de Overeenkomst.
2. De Ondernemer onderwerpt de voorzieningen aan het vereiste onderhoud.
3. Indien de Ondernemer gebruik maakt van de diensten van instructeurs en/of begeleiders, staat hij er voor in dat de
instructeurs en/of begeleiders over voldoende kennis beschikken die redelijkerwijs mag worden verwacht.
4. De Ondernemer zorgt ervoor dat er voldoende EHBO-middelen aanwezig zijn.
5. De Ondernemer zal zich houden aan het kwaliteitsprotocol van NL Actief, te weten: ‘NL Actief certificering’
waaronder ook het dopingconvenant.
6. De Ondernemer treft voldoende maatregelen ter voorkoming van schade aan of vermissing van eigendommen van
Consumenten.
Artikel 9 Verplichtingen van de Consument
1. De Consument houdt zich aan de door de Ondernemer gegeven instructies en het (huishoudelijk) reglement.
2. De Consument dient een medische contra-indicatie voor Fitness te melden aan de Ondernemer.
3. De Consument dient de aanwijzingen van de Ondernemer c.q. de door hem aangestelde medewerkers op te
volgen. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van apparaten of faciliteiten, waarmee de Consument
niet bekend is. Indien de Consument niet bekend is met een of meerdere apparaten of faciliteiten, dan dient hij dit aan
de Ondernemer kenbaar te maken, zodat de Ondernemer uitleg kan geven.
4. Het is de Consument niet toegestaan gebruik te maken van de apparaten en faciliteiten, indien hij onder invloed is
van drank, drugs, medicijnen of als doping aangeduide middelen.
5. Het is de Consument niet toegestaan te roken in de door de Ondernemer beschikbaar gestelde fitnessruimtes.
6. De Consument dient wijzigingen in het postadres, e-mailadres, bankrekeningnummer en telefoonnummer tijdig
schriftelijk of elektronisch aan de Ondernemer mede te delen.
Artikel 10 Tussentijdse wijzigingen
1. De Ondernemer kan tussentijdse wijzigingen aanbrengen in de aangeboden faciliteiten, lesroosters, programma’s
en openingstijden. De Ondernemer zal de voorgenomen wijzigingen tijdig aankondigen. Uitval van programma’s door
ziekte en/of overmacht is hier van uitgesloten. In deze gevallen zal de ondernemer naar een passende oplossing
zoeken.
Artikel 11 Bewijs van deelname
1. Na betaling van het verschuldigde bedrag en op vertoon van geldige legitimatie, ontvangt de Consument een
clubpas. Deze clubpas wordt bij binnenkomst gebruikt voor registratie van het bezoek.
2. Indien de clubpas verloren is gegaan of is beschadigd, dan kan een nieuw exempaar worden aangevraagd. Een
Ondernemer is gerechtigd hiervoor redelijke kosten in rekening te brengen.
Artikel 12 Betaling
1. De verschuldigde abonnementsgelden worden in rekening gebracht en voldaan op de wijze zoals is
overeengekomen. Indien bij automatische incasso onterecht wordt gestorneerd zullen de administratieve kosten
worden doorberekend aan de klant. TopFit hanteert hiervoor een bedrag van €2,50 per stornering.
2. Bij niet tijdige betaling is de Consument in verzuim nadat hij daar door de Ondernemer schriftelijk of telefonisch op
is gewezen en alsnog de mogelijkheid heeft gekregen het nog verschuldigde bedrag binnen 2 weken te voldoen.
3. Na het verstrijken van de nieuwe betalingsdatum is de Ondernemer gerechtigd om wettelijke rente en
buitengerechtelijke kosten op grond van artikel 6:96 lid 2 onder c en lid 5 BW in rekening te brengen. Voorts is de
Ondernemer bevoegd om de Consument de toegang tot de fitnessfaciliteiten te weigeren. Ook kunnen we de
overeenkomst met directe ingang beëindigen. Op dat moment ben je alle lidmaatschapsgelden verschuldigd die
zouden moeten worden voldaan gedurende de looptijd van de overeenkomst plus de incassokosten die in rekening
worden gebracht.
Artikel 13 Aansprakelijkheid
1. De Ondernemer is tegenover de Consument aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico
van de Ondernemer komt. De Ondernemer is niet aansprakelijk voor schade aan of vermissing van eigendommen,
tenzij er hierover afwijkende afspraken zijn gemaakt of indien er sprake is onrechtmatig handelen van Ondernemer.
2. De Ondernemer zal zich afdoende verzekeren tegen zijn ondernemingsrisico’s. De dekking van deze verzekering
bedraagt minimaal €1.000.000 per geval. De aansprakelijkheid van de Ondernemer is beperkt tot het verzekerd
bedrag, vermeerderd met het eigen risico.
3. De Consument is tegenover de Ondernemer aansprakelijk voor schade als gevolg van een toerekenbare
tekortkoming in de nakoming van zijn verplichtingen uit de Overeenkomst en voor schade die voor rekening en risico
van de Consument komt.
Artikel 14 Klachten
1. De Ondernemer beschikt over een voldoende bekend gemaakte klachtenprocedure en behandelt zijn klachten
overeenkomstig deze procedure.
2. De Consument dient klachten over de uitvoering van de Overeenkomst zo snel mogelijk - doch uiterlijk binnen vier
weken nadat de Consument de gebreken heeft geconstateerd - bij de Ondernemer in, tenzij dat redelijkerwijs niet van
hem verwacht kan worden. Deze klachten dienen volledig, duidelijk omschreven en voorzien van eventuele
bewijsmiddelen te zijn.
3. Het niet tijdig indienen van een klacht kan tot gevolg hebben dat de Consument zijn rechten ter zake verliest.
4. De Ondernemer beantwoordt de door de Consument bij hem ingediende klachten zo snel mogelijk – doch uiterlijk
binnen vier weken - gerekend vanaf de datum van ontvangst. Als een klacht een voorzienbaar langere verwerkingstijd
vraagt, antwoordt de Ondernemer per omgaande met een bericht van ontvangst en een indicatie van de termijn
waarbinnen de Consument een meer uitvoerig antwoord kan verwachten.
5. Als de klacht niet in onderling overleg kan worden opgelost ontstaat een geschil dat vatbaar is voor de
geschillenregeling.
Artikel 15 Geschillencommissie
1. Geschillen tussen de Ondernemer en de Consument die betrekking hebben op:
- de totstandkoming van de Overeenkomst of,
- de uitvoering van de Overeenkomst, kunnen zowel door de Consument als door de Ondernemer aanhangig worden
gemaakt bij de Geschillencommissie Sport en Beweging, Bordewijklaan 46, 2509 LP Den Haag
(www.degeschillencommissie.nl).
2. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, als de Consument zijn klacht
eerst volledig en duidelijk omschreven overeenkomstig Artikel 14 bij de Ondernemer heeft ingediend.
3. Een geschil dient uiterlijk binnen 12 maanden na de datum waarop de consument de klacht bij de ondernemer
indiende bij de geschillencommissie aanhangig te worden gemaakt. Het geschil wordt schriftelijk aanhangig gemaakt
onder vermelding van de naam van de Consument en de Ondernemer, een duidelijke en volledige omschrijving van
het geschil en overlegging van eventuele bewijsmiddelen.
4. Wanneer de Consument een geschil voorlegt aan de Geschillencommissie, is de Ondernemer aan deze keuze
gebonden. Als de Ondernemer een geschil aan de Geschillencommissie wil voorleggen, moet hij de Consument
vragen zich binnen vijf weken uit te spreken of hij daarmee akkoord gaat. De Ondernemer dient daarbij aan te
kondigen dat hij zich na het verstrijken van de voornoemde termijn vrij zal achten het geschil bij de rechter aanhangig
te maken.
5. Geschillen die betrekking hebben op de niet-betaling van het abonnementsgeld en waaraan geen inhoudelijke
klacht ten grondslag ligt, of betrekking hebben op dood, lichamelijk letsel of ziekte worden bij uitsluiting van
Geschillencommissie beslecht door de rechter.
6. De Geschillencommissie doet uitspraak met inachtneming van de bepalingen van het voor haar geldende
reglement. Het reglement van de Geschillencommissie wordt desgevraagd toegezonden. Voor de behandeling van
een geschil is een vergoeding verschuldigd.
7. De commissie doet uitspraak bij wijze van bindend advies. De uitspraak is bindend voor beide partijen. Vernietiging
van het bindend advies kan uitsluitend plaatsvinden door het advies binnen twee maanden na de verzending van het
advies aan de rechter voor te leggen. De rechter kan het bindend advies alleen vernietigen indien de uitspraak in
verband met de inhoud of wijze van totstandkoming in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid
en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
Artikel 16 Nakomingsgarantie
1. NL Actief staat garant voor de nakoming van het bindend advies tenzij een van de partijen het bindend advies
binnen twee maanden na de verzending hiervan ter toetsing aan de rechter voorlegt. Deze garantstelling herleeft,
indien het bindend advies na toetsing door de rechter in stand is gebleven en het vonnis waaruit dit blijkt, in kracht van
gewijsde is gegaan. Tot maximaal een bedrag van € 10.000,- per bindend advies wordt dit bedrag door NL Actief aan
de consument uitgekeerd onder de voorwaarde dat de consument tegelijkertijd met honorering van het beroep op de
nakomingsgarantie zijn vordering uit hoofde van het bindend advies ter hoogte van het uitgekeerde bedrag cedeert
aan NL Actief. Bij bedragen groter dan € 10.000,- per bindend advies, wordt de consument een bedrag van € 10.000,-
uitgekeerd. Voor het meerdere heeft NL Actief een inspanningsverplichting om ervoor te zorgen dat het lid het
bindend advies nakomt. Deze inspanningsverplichting houdt in dat de consument wordt aangeboden zijn vordering
aan NL Actief over te dragen, waarna deze organisatie op eigen naam en op kosten van NL Actief de betaling
daarvan in rechte zal vragen ter voldoening aan de consument of de consument wordt aangeboden dat NL Actief in
naam van de consument en op kosten van NL Actief de (buitengerechtelijke) incassoprocedure zal voeren, een en
ander ter keuze van NL Actief.
2. NL Actief verschaft geen nakomingsgarantie indien, voordat het geschil door de Geschillencommissie Sport en
Beweging op zitting is behandeld, en op deze zitting in het geschil een eindbeslissing is gewezen, van één van de
volgende situaties sprake is:
- aan de Ondernemer is surseance van betaling verleend;
- de Ondernemer is failliet verklaard;
- de bedrijfsactiviteiten van de Ondernemer zijn feitelijk beëindigd.
Bepalend voor deze situatie is de datum waarop de bedrijfsbeëindiging in het Handelsregister is ingeschreven of een
eerdere datum, waarvan NL Actief aannemelijk kan maken dat de bedrijfsactiviteiten feitelijk zijn beëindigd.
Artikel 17 Wijzigingsbeding
NL Actief is gerechtigd de algemene leveringsvoorwaarden, in overleg met de Consumentenbond, te wijzigen of aan
te vullen. Bij wijzigingen wordt de Consument op voorhand te kennen gegeven waar deze op ziet en wordt hij in de
gelegenheid gesteld de Overeenkomst te ontbinden conform artikel 6:237 onder c BW. De Ondernemer informeert de
Consument minimaal twee maanden van tevoren over de gewijzigde voorwaarden en de ingangsdatum daarvan. Als
de Consument de overeenkomst wil opzeggen naar aanleiding van de wijziging, dan moet hij dit minimaal een maand
voor de ingangsdatum doen. De opzegging gaat een maand na ontvangst van de opzegging door de Ondernemer in.
Artikel 18 Toepasselijk recht
Op alle Overeenkomsten waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard is Nederlands recht van toepassing
tenzij op basis van dwingend recht anders wordt bepaald.
Wil je eens vrijblijvend kennismaken met ons? Geef je dan op voor een gratis 7 dagen pas.
Wij nemen zo snel als mogelijk contact met je op. Ook mag je een vriend of vriendin meenemen.
Bedankt voor uw bericht.
U ontvangt zo snel mogelijk een reactie van ons.
Oeps, bij het versturen van uw bericht is een fout opgetreden. Probeer het later opnieuw.
Torenstraat 23
5151 JJ Drunen
Nederland
0416 - 322 321
info@topfitdrunen.nl