Shockend verhaal: Sporten met EMS-Training

Hoe is het om een workout te doen terwijl je onder elektro impulsen? Lidewij Welten, Topsportster van het Nederlands hockeydames elftal deelt haar ervaring.
Toen ik te horen kreeg dat ik EMS-Training mocht doen bij TopFit Drunen twijfelde ik geen seconde. Het leek me super vet om te ervaren hoe het is om een workout te doen onder EMS impulsen en zag het als een mooie aanvulling op mijn traningsprogramma.

Maar wat is EMS-training dan precies?
Elektro Musculaire Stimulatie (EMS) staat voor trainen met weerstand door middel van elektro impulsen. Middels een pak met electroden worden de impulsen direct gestuurd naar al je belangrijke spiergroepen en dieperliggende spieren terwijl jij je serie van oefeningen uitvoert. Een EMS training is best heftig, een sessie van 20 minuten staat namelijk gelijk aan minimaal 3 uur traditionele fitness.

Ready, set, SHOCK
De eerste keer vond ik toch wel spannend, wat ga ik voelen? Doet het pijn? Kan ik mijn oefeningen nog wel uitvoeren? Ik had geen idee!
Toen ik aankwam werd ik meteen op mijn gemak gesteld en werd alles vooraf goed uitgelegd.

Het pak wat ik aan kreeg was een beetje koud, dit komt omdat er speciale gel gebruikt wordt om de elektrische impulsen goed te laten geleiden. Toen ik klaar moest gaan staan en mijn spieren moest aanspannen gierde de adrenaline door mijn lichaam. Het was niet gevaarlijk was mij verteld maar toch vond ik dit wel even iets anders dan mijn trainingen op het hockeyveld.

Er werd uitgelegd dat we per lichaamsdeel de intensiteit gingen instellen. Ik moest per groep aangeven waar mijn max lag. Topsporters gaan altijd overal vol voor dus ik dacht: “laat maar komen die stroom”! Mijn lichaam begon te shaken, ik besloot om toch maar stop te zeggen aangezien we nog 20 minuten door moesten bikkelen.

Toen was het moment daar, de timer werd op 20 minuten gezet en de workout ging van start. Stilstaan was lastig in het begin, laat staan om ook nog eens oefeningen uit te voeren. Het moment dat je de impulsen voelt begin je met het uitvoeren van de oefening, dit duurt ongeveer 10 seconden waarna je 4 seconden rust hebt. Na een poosje raak je een beetje gewend aan de impulsen en krijg je de bewegingen onder controle.
Inmiddels heb ik al meerdere trainingen gedaan en vind ik het super om te doen. Ik ga dit zeker als aanvulling op mijn andere trainingen blijven doen.

OPENINGSTIJDEN

MAANDAG T/M VRIJDAG
07.00 UUR - 12.00 UUR
16.00 UUR - 22.00 UUR

ZATERDAG & ZONDAG 
09.00 UUR - 13.00 UUR

CONTACTGEGEVENS

TopFit Drunen
Torenstraat 23
5151 JJ DRUNEN

0416 - 32 23 21
info@topfitdrunen.nl